DM B-maxi i Randers

    Selvom vejrudsigten ikke så for godt ud, regn, regn og atter regn, blev det besluttet at køre sydpå, tilmeldingen var betalt og fattige crosskørere skal jo som bekendt have fuld valuta og helst mere, for alle pengene. Lørdag eftermiddag ankom teamet med den, til cross, nyindkøbte campingvogn og hvilket syn...........mudder overalt, uuaadr. Lars H var ikke stolt ved situationen, ren og skær pjatværk mente Ronni, som havde sine gummistøvler på, la' os nu gå ud og se banen, det kan vel ikke være så galt. Det var det nu heller ikke, kun et par enkelte steder var støvlerne ikke lange nok, eller også var mudderet bare for højt oppe ?? vi undersøger sagen nærmere næste gang. Søndag morgen var hele Randers Motorsport igang med at skrabe mudder af banen og efter en hurtig gennemgang af sporet, kunne det konstateres at mudderstanden var nede under 10cm, ikke så ringe endda da det havde regnet næsten hele natten.

    B-kørerne skulle heldigvis træne først, de er rigtig gode til at sprede mudder, så det blev deres første opgave. Da C-125 skulle træne, var banen blevet meget bedre end forventet, kun et par fedtede steder og en hulens masse riller på nogle af hoppene. Lars H var optimist, træningen gik fint, cyklen spandt (som en 94' nu engang kan), den var godtnok noget mudderet men banen var ikke farlig eller træls. C-250/500 trænede og Ronni havde fornemmelsen af at det kunne blive til noget godt dennegang. Han havde fundet 610'eren frem i dagens anledning og den kørte som om den lige var kommet fra fabrikken i Italien, nå ja, måske ikke ligefrem som en Ferrari men den var i sit rette element på den meget tunge bane og Ronni udtrykte da også tilfredshed ved situationen. Et lille ekstra plus var, at der minsandten kørte endnu en 610'er, en ung mand fra Fyn havde indkøbt et eksemplar, samme model-årg. som Ronni's og det sås tydeligt at han havde stor respekt for den kraftige maskine. B-kørerne blev sendt afsted igen, deres anden opgave denne dag var at finpudse banen til C-125 skulle køre det første heat.

    C-125, starten gik og hvor var Lars H ? næst sidst, måske skal der gøres alvor af det der starttræning ?  Efter 5 omgange var der overhalet tilstrækkelig til at holde en 12. plads, skarp forfulgt af Anders Klitgaard, HaMK, som Lars H har haft flere gode dyster med, især på Mors, men ak og ve, på sidste omgang var det ligesom om at Husky'en gik lidt død, bagbremsen var gået i baglås !! og hjulet sad urokkelig fast. Sparke, tæske, hidse, sparke igen, slå, banke, tæske, mere hidse, meget mere sparke og endelig kunne hjulet dreje lidt rundt. Afsted igen men alle de andre var kørt forbi, møg, møg, møg og nummer 17........ud af 17. Næste gang der køres under sådanne omstændigheder, ville det måske være en god ide at bruge 5 minutter på at gøre maskinen ren efter træningen og hver heat og det er taget til efterretning. 2. heat, bremsen var ren som en, hmm, Ariel Ultra, afsted som 9'er og der blev ikke givet plads til andre end dem der selv kom forbi, heldigvis kom Anders Klitgaard afsted langt nede i feltet, men var dog bekymrende tæt på, på sidste omgang. Det blev til en 11. plads, stadig ud af 17 og samlet 15 på dagen.  Rasmus Nielsen LMC, vandt begge heat og vi andre 125'ere glæder os over at han snart bliver B-kører, Peter Weiss BMS, tog begge 2. pladser og Michael Rasmussen HaMK blev samlet 3'er.

    Det blev Ronni's tur til at starte, godt med over bommen og knap så godt igennem svinget, muligvis er der for meget motorbremse på 610'eren, den taber ihvertfald hurtigt fart hen til første sving. Ronni havde fået selskab af en gammel kending, den aldrene Fynbo fra Børkop og hans søn, hvilket viste sig at være ham der også kørte 610'er. Ronni beslutter sig for at køre sikkert og lod Fynbo være Fynbo og alle de andre være sig selv og udnyttede på mesterlig vis, Husqvarna'ens enorme bundtræk, hvis lyd, under de rette omstændigheder, godt kan minde om en Volvo 810 på vej op af Funder Bakke. Desværre kørte han så sikkert at der ikke blev kørt nok omgange til at få point. Andet heat, Ronni var opsat på at gøre godt bedre, så han startede, godtnok i den bagerste række,  med at overhale den ikke helt nye Fynbo, derefter hans søn. Ronni kom i tanke om at det måske ikke var pænt at overhale en hel familie, så han lod den gamle komme forbi men ikke sønnen. Ronni fik et godt forspring og mente på et tidspunkt at nu måtte det være sidste omgang, derfor kunne han jo godt slappe noget af men der var pludselig endnu en omgang tilbage og den unge Fynbo kom meget tæt på men Ronni holdt stand og blev dennegang noteret for en 8. plads. Kasper Hedegaard vandt begge heat, hans tid som C-kører må snart være passe', Jakob Jensen MMCK fik 2 gange 2 og endelig Jesper Schou HjMS tog 2 gange 3.

    B-klasserne kørte jo DM og hos 125'erne fik Christian Juul HdMK revance fra Næstved, da han vandt begge heat. B-250/500, Kenneth Hvam RMS, havde det hele under kontrol, tog starten i begge heat og fik på uhyggelig kort tid lavet godt hul til sine konkurrenter og fik derfor 2 fortjente sejre. Kenneth Johannesen,som førte DM, syntes ikke at kunne få KTM'eren til at fungere optimalt i Randers og måtte nøjes med en 7. plads i 1. heat. Meget mere om det på RMS hjemmeside.

    Billeder fra dagen